Régi vágyam egy normális tolatólámpa. Még tavalyelőtt decemberben kellett egy töksötét, elszórt vasaktól egyáltalán nem mentes udvaron (akik ismerősek Szerencsen: a volt vágóhíd udvarán) Y-ban megfordulnom, mikor először megfogalmazódott bennem, hogy bizony jó lenne valamiféle tolatólámpa, hátha az valami halvány derengést produkálna a kocsi mögött és nem rombolnám le az esetlegesen mögém került mindenféle kocsikerekeket, utánfutókat. Egyébként volt már szerencsém utólagos tolatólámpás Zsigulihoz, meglepően jól lehet hátralátni a 21 W-os izzóval, pedig nem az az elsődleges célja.
Aztán jött a tavasz és egy tolatásból parkolás a gimnázium előtt, ami szintén könnyebb lett volna, ha a mögöttem jövők látják, hogy tolatni akarok, ezért kikerülnek, hagynak betolatni, nem csak várják, hogy mi fog történni (és nem dudálnak, mikor megindulok hátrafelé valamint nem állnak a s*ggembe, hogy ne legyen helyem befordulni). Akkor már nagyon erősen érett a gondolat: nekem tolatólámpa kell!
Bebújtam a kocsi alá - a váltó sajnos eredeti, 1974-es, a tolatólámpa-kapcsoló helye zsákfurat, menet nélkül. Na, nem baj, kitaláltam a kapcsolóra egy másik megoldást, kerestem egy lámpatestet, de nem volt időm összerakni.
Aztán jött a Miskolc Rali. Petiékkel mentem, kerestünk egy megfelelő parkolóhelyet és elkezdtünk kipakolni. Aztán megláttam a csodát:
Ford Orion 1.8D Ghia. Ez látszik elsőre, nem ez a lényeg, hanem az, ami a lökhárító alatt található.
Két projektoros ködlámpa. Ezt nem tudtam értelmezni. Lehet, hogy a Fordoknál csúcsnak számító Ghia-felszereltség része? Lehet, hogy munkalámpa az eke felakasztásához? Lehet, hogy fényágyú? Esetleg fotonhajtómű? Vagy talán azzal a szándékkel szerelte fel a tulajdonos, hogy a lézervájt/kszenonifekt/plusznyócvanszázalék és hasonló fantázianevű tuning-H4-izzókkal felszerelt, rosszul beállított fényszórókkal, éjjel-nappal helyzetjelző+ködlámpával (hogy egyszerre látsszon a zöld helyzetjelző és a xenonkék piacos H3 izzó a ködlámpában) közlekedő tuningőrülteknek éjszaka a szemébe világíthasson, mikor már nagyon zavarja a tükörben az atomrobbanás-erősségű fény? Fogalmam sincs. Vagy esetleg jóval kézenfekvőbb módon tolatólámpa lenne? Nem tudom, mi értelme van, hiszen van a gyári lámpatestben is tolatólámpa. Más kérdés, hogy nekem úgy tűnik, mintha piros izzó lenne benne, lehet, hogy a féklámpa kapott egy kis rásegítést. Viszont az biztos, hogy két ilyen fényszóróval a hangyákat is meglátja a sötét udvaron és a tolatásból parkolási kísérletét is észreveszik.
Mindegy, bármilyen célt is szolgáljon az a két lámpa, az autó tulajdonosa a lehető legkomolyabban gondolta, mert két ilyen erejű ködlámpát (a projektoros ellipszoidtükrös ködlámpa zavaróan tud vakítani) csak úgy, poénból nem szokás felszerelgetni...